Tilbake til aktuelt

Bygger bro mellom Norge og EU

Tim Genge jobber som EU-rådgiver i Innovasjon Norge og hjelper norsk næringsliv med å forstå mulighetene som finnes i Europa. Med fokus på klima, energi og mobilitet er han overbevist om at Vestland har alt som skal til for å hevde seg internasjonalt, men da må næringslivet tørre å ta steget ut.

Innovasjonsuken OPP arrangeres 10.–17. september. Årets tema er FOKUS.

Vi stiller alle de samme spørsmålene: hva skaper du, og hva bør Vestland fokusere på? Her er Tim sine svar:

Hva skaper eller løser du akkurat nå?

Jeg bygger bro mellom Norge og EU. Jobben min er å hjelpe norsk næringsliv – særlig innen klima, energi og mobilitet – med å skjønne hva som skjer i EU, spotte nye muligheter og rigge seg for EU-finansiering.

EU beveger seg raskt og setter nye spilleregler gjennom store strategier og satsinger. Samtidig flyttes det mye kapital mot bedrifter som vil vokse, teste, skalere og bygge løsninger for framtiden. Fra startups i tidlig fase til store konsortier med prosjekter på 200 millioner kroner eller mer.

Fra mitt ståsted som EU-rådgiver har Vestland masse å komme med. Her finnes det selskaper, gründere og miljøer som kan hevde seg både i Europa og globalt. Så mitt budskap er enkelt: ikke sitt på gjerdet. Kom dere ut, test markedet og vis hva dere kan!

Hva er ditt fokus?

Fokuset mitt er å kombinere Norske og Europeiske verdier. Vi er en stor demokratisk familie med felles retning – selv om vi, som alle familier, kan diskutere heftig hva som skal serveres til julemiddag. Men når det gjelder, står vi sterkere sammen.

På jobb har jeg mest fokus på næringer innenfor klima, energi og mobilitet – altså der mye av den grønne omstillingen faktisk skjer. Én dag kan jeg sparre med en startup som lager nye mobilitetsløsninger for tungtransport, neste dag med energiselskaper på hydrogen eller aktører som vil bygge nullutslippsskip i Norge.

Innovasjon Norge jobber med flere EU-programmer, og her ligger det mange muligheter – enten du er startup, scaleup, SMB eller et større selskap som vil ta neste steg. Har du en idé, et prosjekt eller en ambisjon om å gå internasjonalt? Ta kontakt!

Hva mener du Vestland bør fokusere på?

Vestland må sørge for at næringslivet klarer å omstille seg før markedet løper fra. Regionen bør ikke bli for avhengig av råvarer og tradisjonelle industrier som ikke klarer å utvikle nye forretningsmodeller.

De etablerte næringene må få opp tempoet, bygge internasjonalt potensial og åpne dørene for nye løsninger. Samtidig må startups og vekstselskaper få plass til å teste, vokse og ta markedsandeler. Vestland har mange sterke lokomotiver – nå må de hjelpe nye gründere med å få godt fotfeste.

Jeg mener Vestland bør lage en egen startup- og scaleup-strategi. EU har allerede gjort dette, med konkrete tiltak som skal gjøre Europa til en global motor for vekstselskaper.

Dette gir nye muligheter, men også høyere krav til tempo, skalering og internasjonal konkurransekraft. EU har i praksis fått sin egen startup-minister, med mål om å gjøre Europa til ett stort startup-marked – ikke 27 små og fragmenterte markeder. Kanskje Vestland også trenger en tydelig startup-politiker – en som faktisk spiller på lag med gründere, startups, scaleups og SMB-er?!?

Hvilket råd vil du gi til noen med en ny idé?

Start med problemet, ikke løsningen. Finn ut om du løser en ekte pain i markedet, og test tidlig om kundene faktisk vil betale. Snakk med brukere, bygg en enkel MVP, få ærlig feedback og juster før du brenner for mye tid og penger.

Tenk finansiering fra dag én. Ha kontroll på runway, kapitalbehov og hvilke investorer eller virkemidler som passer i hver fase. Kapital er drivstoffet for skalering, men hent den inn smart – ikke løp rett i «family, friends and fools»-fellen uten å vite hva du gir fra deg. Og viktigst av alt: Tenk større ! - Go big or go home!

Hvilket råd skulle du ønske du fikk tidligere?

Jeg skulle ønske jeg tidligere lærte bedre når jeg skulle gasse på, og når jeg burde roe ned. Det handler om timing: hvem snakker du med, hvor modne er de for ideen, og hvor raskt kan du egentlig pushe? Som tysk ingeniør er jeg ganske praktisk og løsningsorientert – jeg vil helst rett på sak og sette i gang. Men ikke alle er på samme hastighet, og det må du lære å lese.

Hva gjør du når du skal fokusere?

Jeg setter på musikk som gir energi og prøver å komme inn i skikkelig tunnel-modus. Da handler det om å finne flyten, stenge ute støyen og få ting gjort. Jeg kjører ofte korte, fokuserte økter med tydelig deadline. Set en timer. Mobilen legges bort, varsler skrus av, og alt som stjeler fokus må ut.

Hva gjør du under OPP?

Jeg er egentlig i pappaperm, men planen er å ta med sønnen min som min «supermingler» og bruke uken til å mingle, småprate og koble meg på nye folk.OPP er en skikkelig bra arena for nettverk, idéutveksling og nye koblinger. Dette er uken du ikke vil ha FOMO på.

Innovasjon Norge arrangerer alt fra åpningsarrangement, eksportfrokost, fagprogram for studenter på studententreprenørskapsfestivalen, popOPP og er en aktiv bidragsyter på arrangementer som Demo Day Vestland.