Frem mot Innovasjonsuken OPP 2025 møter vi folk som skaper endring på Vestlandet. I serien FREMDRIFT deler gründere, studenter og ledere hva som driver dem – og hva de drømmer om for fremtidens Vestland. Peder Haugfos deler sine råd og erfaringer, og forteller hvordan han utfordrer selskaper til å tenke nytt.
1. Hva driver deg i jobben din?
– Nygjerrighet og lidenskap for folk med passion driver meg et godt stykke på vei. Jeg er og opptatt av å utfordre, tenke nytt og sette ny kurs for merkevarene jeg jobber med. Noe av det gøyeste er å få lov å videreutvikle eller utfordre merkevarer som har gjort det samme i flere årtier til å tørre å ta skrittet inn i en ny bevissthet gjennom hvor og hvordan de appellerer til sine publikum på.
2. Hva betyr fremdrift for deg?
– For meg handler framdrift ikke bare om å bevege seg fremover, men om å bevege seg riktig.
I mitt arbeid som kreativ strateg og trendanalytiker er framdrift å hjelpe merkevarer ut av komfortsonen og inn i nye, ofte uutforskede rom. Det betyr å bygge konsepter og kampanjer og aktiveringer som ikke følger trender, men som og former dem eller drar dem videre. Å skape bevegelser og fellesskap rundt merkevare.
Kort sagt: Framdrift er å tørre å stille de store spørsmålene, finne noen svar og deretter tørre å teste nye uttrykk, og kontinuerlig forme relevans i et landskap i konstant bevegelse. Framdrift handler om å tørre.
3. Hva trenger vi mer av på Vestlandet for å få fart?
– Skal vi virkelig få fart på innovasjonen på Vestlandet, må vi satse mer målrettet på koblingen mellom utdanning, studentmiljø og næringsliv. Her kan vi lære mye av suksessoppskriften fra Trondheim, som har bygget et sterkt økosystem hvor studenter, forskere og næringsliv aktiveres i felleskap rundt reelle utfordringer og alle kreftene peker i samme retning.
Vi trenger flere arenaer der samarbeid skjer i praksis For eksempel: tverrfaglige innovasjonsprosjekter hvor studenter jobber direkte med bedrifter, startup-lab-er i tilknytning til universitetene, enkle støtteordninger for å validere en foretnignsidé som intensiv til å fortsette, og fleksible praksismodeller der unge talenter får bruke kompetansen sin på ekte problemer—tidlig.
Videre må vi bli flinkere til å koble de kreative fagene og designmiljøene inn i næringsutvikling og go de et entreprnøriellt mindset. Innovasjon skjer ikke bare i teknologi og industri, men også i hvordan vi kommuniserer, tenker bærekraft, bygger merkevarer og utvikler opplevelser. Her har vi et uutnyttet potensial på Vestlandet, med sterke utdanningsmiljøer innen alt fra design til musikk og kultur. For at kreftene i denne byen skal bli igjen etter utdanning må entreprenørskap tydeligere inn is tauingene på utdanningene slik at nye ting kan blomstre til her i byen, spesielt innen kreativ næring.
Vi trenger også mer kultur for åpenhet og eksperimentering. NTNU har vist hvordan tette koblinger til næringslivet—gjennom programmer, forskningssentre og industripartnerskap—kan gjøre innovasjon til en kontinuerlig, felles prosess, ikke et tilfeldig blinkskudd.
4. Hvilket råd vil du gi til noen med en ny idé?
– Hva er min drivkraft i dette- hvorfor er det en god idé og for hvem skaper dette verdi?
5. Hva gjør du når du står fast?
– Går off grid, tenner et bål, tenker over livet.
6. Hvilket råd skulle du ønske du fikk tidligere?
– At den oppjagede tiden vi lever i må temmes. Det er viktig å få inn gode prinsipper og være bevist på den raske og sakte tiden i levene våre og hvordan vi trenger begge for å ha et balansert liv.
7. Hva gjør du under OPP?
– Skaper, fanger og leverer verdi (-:
⸻
Innovasjonsuken OPP 2025 arrangeres 15.–21. september med temaet “FREMDRIFT”. Festivalen fokuserer på studententreprenørskap, internasjonalisering og innovasjon i etablerte virksomheter.