Fremdrift i form og funksjon
Årets identitet uttrykker alt Innovasjonsuken OPP står for: energi, utvikling, mot og retning. Med et formspråk som puster, beveger seg og kommuniserer – har Oscar, bygget et visuelt univers som kan vokse i takt med idéene som løftes under festivalen.

– Jeg ønsket å lage en identitet som speiler innovasjonens rytme – den skal ikke bare vises, men føles. Fremdrift er bevegelse, og derfor måtte også merkevaren få liv. Gjennom 3D, bevegelse og lyd kan vi fortelle historier på nye måter, sier Oscar Owen Holcroft i Tre.
3D-figurer står i sentrum, og de representerer idéer, mennesker, konsepter og samspill. De kan bevege seg, roteres, og kanskje til og med reagere på lyd. Dette er design med en ny dimensjon – og det er bare starten.
Vaporwave møter virkeligheten
Fargepaletten er inspirert av neon og futurisme, med et tydelig nikk til 80-tallets vaporwave-estetikk. Sammen med mørk bakgrunn og høy kontrast skapes et uttrykk som er både dristig og profesjonelt. Figurene fremheves i et miljø som oppleves som teknologisk, nyskapende – og litt magisk.
For merchen er det valgt en fargefiltrert tilnærming, slik at designet enkelt kan trykkes i én farge. Rimelig, effektivt – og likevel med tydelig identitet.

Hvem er hodet bak?
Oscar Owen Holcroft er 24 år, nyutdannet ved Kristiania, og nyansatt hos Tre. Han er en allsidig og nysgjerrig designer med en forkjærlighet for merkevarebygging, typografi, UI/UX, motion og 3D. Med erfaring som frilansdesigner og utdanning i musikkproduksjon, har han en unik evne til å koble lyd og bilde – og bringe merkevarer til live i flere dimensjoner.
– Vi er stolt av Oscar som har laget årets festivalprofil, han er et åpenbart kreativt talent som vi er glad for at kommer tilbake til hjembyen Bergen etter endte studier ved Kristiania i Oslo, sier Anna Torgersen, daglig leder i Tre.

Innovasjonsuken OPP 2025 – i bevegelse
– Innovasjonsuken OPP handler om å skape koblinger, få ting til å skje og løfte frem nye ideer. Den nye identiteten gjør akkurat det. Den samler energi, teknologi og mennesker i en visuell opplevelse.
Ingen fremtid uten fremdrift. Og med dette designet, har vi virkelig kommet i gang, sier Christina Sundli-Härdig, festivalsjef for Innovasjonsuken OPP.
