onsdag 17.09 kl. 10:30 - 12:15
arn og unges oppvekst og hverdag er utvilsomt transformert av den digitale revolusjonen. Skjerm brukes i stor grad i opplæringsøyemed både i klasserommet og til lekser, og på fritiden er mobiltelefoner, sosiale medier og gaming viktig for svært mange. Mange opplever digitale fellesskap og inkludering, men vi ser også en økende uro knyttet til hva det digitale livet kan medføre. Nedsatt konsentrasjon, avhengighet, digital mobbing og psykisk uhelse er nevnt som mulige direkte konsekvenser av skjermbruk. Samtidig er det bekymring over hva høyt tidsbruk på skjerm kan fortrenge av andre aktiviteter som er viktig for barn og unges utvikling, som f.eks. lek, fysisk utfoldelse og direkte sosialt samvær. Og hva vil kunstig intelligens komme til å bety midt oppi dette?
Det er usikkerhet og uenighet rundt hva vi egentlig vet, hva som er spekulasjoner, og hva vi kan og bør gjøre. Trenger vi mer forskning og kunnskap før vi gjør noe som helst? Eller vet vi mer enn nok og trenger først og fremst sterkere myndighetsregulering og flere foreldredrevne grasrotinitiativ? Vi inviterer til korte foredrag og felles samtale mellom representanter for akademia, skolen, foreldre og beslutningstakere for å belyse disse spørsmålene og bli klokere.
onsdag 17.09 kl. 10:30 - 12:15
Seminar
Gratis